הספר הממלכה של קנסקי הוא ספר נפלא, יש בו סוג של תמימות ואופטימיות שכבר לא מוצאים בהרבה ספרים חדשים.
עם זאת במרכז הספר עומד מוטיב ההתמודדות. בסופו של דבר מדובר ברומן חניכה ומייקל הצעיר יעבור אתגרים רבים עד שיוכל לחזור להוריו. מייקל מתמודד ושורד אך אינו לבד, יש לו ידידה נאמנה- כלבתו סטלה ארטרואה . וקנסקי המסתגר מתגלה כידיד נאמן וכחונך מתאים.
מייקל מגלה שפה חדשה, את שפת הבדידות, את שפתו של האי על אוצרותיו ובעלי החיים שבו ואת שפתו של קנסקי היפני שנותר באי ויצר לעצמו עולם חדש. הוא מתמודד בגבורה עם הקשיים השונים העומדים בפניו ולומד לשרוד מבחינה פיזית ונפשית. מייקל עובר תהליך של התבגרות. הוא החל לקחת אחריות כבר בספינה של הוריו כאשר הוא משמש כאיש צוות .אך דווקא כשהוא מתוודע לקנסקי וקושר עימו קשרי חברות ,הוא לומד על החיבור לעולם שלו. מייקל לומד להכיר את הגוונים הדקים של המציאות דרך הציור על קונכיות ומזהה עוצמתם של החיים כאשר הוא עוקב אחר הולדת צבי הים.
הקשיים אינם נעלמים מהספר: אבטלה, בדידות, מלחמה שהרחיקה את קנסקי ממשפחתו, ציידי גיבונים. אך נראה שהרוח האנושית מנצחת ומתגברת דבר שניתן לראות בחברות המיוחדת בין מייקל לקנסקי.
סגירת המעגל מתבצעת כאשר מייקל נמצא ע"י הוריו וחוזר לארצו לאחר שעבר תהליך משמעותי של התמודדות והתבגרות.
אביגיל דותן
עם זאת במרכז הספר עומד מוטיב ההתמודדות. בסופו של דבר מדובר ברומן חניכה ומייקל הצעיר יעבור אתגרים רבים עד שיוכל לחזור להוריו. מייקל מתמודד ושורד אך אינו לבד, יש לו ידידה נאמנה- כלבתו סטלה ארטרואה . וקנסקי המסתגר מתגלה כידיד נאמן וכחונך מתאים.
מייקל מגלה שפה חדשה, את שפת הבדידות, את שפתו של האי על אוצרותיו ובעלי החיים שבו ואת שפתו של קנסקי היפני שנותר באי ויצר לעצמו עולם חדש. הוא מתמודד בגבורה עם הקשיים השונים העומדים בפניו ולומד לשרוד מבחינה פיזית ונפשית. מייקל עובר תהליך של התבגרות. הוא החל לקחת אחריות כבר בספינה של הוריו כאשר הוא משמש כאיש צוות .אך דווקא כשהוא מתוודע לקנסקי וקושר עימו קשרי חברות ,הוא לומד על החיבור לעולם שלו. מייקל לומד להכיר את הגוונים הדקים של המציאות דרך הציור על קונכיות ומזהה עוצמתם של החיים כאשר הוא עוקב אחר הולדת צבי הים.
הקשיים אינם נעלמים מהספר: אבטלה, בדידות, מלחמה שהרחיקה את קנסקי ממשפחתו, ציידי גיבונים. אך נראה שהרוח האנושית מנצחת ומתגברת דבר שניתן לראות בחברות המיוחדת בין מייקל לקנסקי.
סגירת המעגל מתבצעת כאשר מייקל נמצא ע"י הוריו וחוזר לארצו לאחר שעבר תהליך משמעותי של התמודדות והתבגרות.
אביגיל דותן
אביגיל שלום!
השבמחקבתגובתך, ניכר כי כל כך נהנית מקריאת הספר, מן המימד החוויתי שהוא מספק, ומעוצמות התהפוכות שעברו על הגיבור.
ויחד עם זאת, כפי שהינך מציינת,הספר דן בבעיות חברתיות, מוסריות ואזרחיות שאינן פשוטות כלל, כמו לדוגמא: בעיית האבטלה, בדידות, מלחמה שהרחיקה את האדם ממשפחתו, וכך הלאה.
אני מזכירה כי תכנית "שמחת הקריאה" מכוונת אותנו לדלות בעיות אלה ,ולטפל בהן ברמת הפורום הכיתתי, ולא להישאר רק ברובד הספרותי הנראטיבי של הסיפור. ואני מתכוונת לכך, שהמורה ישוחח על בעיית האבטלה של הוריו של מייקל, וגם ישלח את התלמידים לאינטרנט לבדוק מהי אבטלה? האם המדינה מסייעת היום למובטלים? ומה אומר החוק בעניין זה?
ובנוסף לכך, כאשר מגיעים לפרק הפצצה על הירושימה ונגסאקי, לשלוח את התלמידים לאינטרנט כדי שיוציאו חמרי מידע רלוונטיים,יועשרו ברמה ההסטורית, וידביקו כתבות העוסקות בנושא, ביומן מסע הקריאה שלהם. זהו רומאן חניכה למייקל, אך גם לתלמידים שלנו ה"נוסעים" בתוך הספר. וכך הלאה....
אהבתי מאוד את המשפט שלך:"מייקל לומד באי שפה חדשה, את שפת הבדידות", ריגשת אותי במשפט זה...כל כך יפה, כל כך חדשני.
אהבתי מאוד גם את המשפט שלך:"מייקל לומד להכיר את הגוונים הדקים של המציאות ,דרך הציור על הקונכיות". מטאפורה נהדרת.
מקסים!